mandag 4. juli 2011

Riksmedia negative til TIL

Tromsø IL ligger nå på 2.plass i Tippeliagaen, selv om laget har spilt to kamper mindre enn Molde som leder serien og Brann som ligger på 3.plass.

Til tross for dette er det MYE negativ omtale av TIL i riksmedia. Dagbladet har også klart kunststykket å helt ignorere TILs borteseier mot Fredrikstad på forsiden i nettutgaven sin.

Dagbladet har i 15 år kjørt en fortielses/sverte-kampanje mot Tromsø IL. Det verste jeg kan huske er fra høsten 1996 da TIL i 2 kamper på rad slo Kongsvinger 8-0 hjemme og Molde 7-0 borte. Begge disse gangene ble TIL avspist med en 5 cm høy 2-spalter nederst på en side. Dagbladet har også dømt TIL "nord og ned" hver sesong før seriestart, og avisen skriver generellt bare om TILs kamper når laget spiller mot RBK eller Vålerenga. Og jeg kan IKKE huske at Morten Pedersens ellers gode kommentarer noen ganger har omhandlet TIL, men korriger meg gjerne hvis jeg tar feil !
I dagens nettutgave finnes INGEN henvisning til mandagens kamp på nettavisens forside. Der finner jeg derimot en sak om at Solskjær ikke vil kalle Molde et kjøpe-lag.

VG skriver generellt lite om Tromsø IL, det er tydelig at avisen favoriserer Rosenborg, Vålerenga og Molde i sin dekning av Tippeligaen. Dette er heller ikke noe nytt, VG har heller aldri særlig tro på TIL før sesongstart.

TV2s såkalte eksperter klager mye på Tromsøs spillestil, men de må gang på gang se at resultatene ikke blir som de håper/forventer. Lars Bohinen lar det tydelig skinne igjennom at han ikke har sansen for TIL. Daniel Nannskog måtte "bryte sammen" og skryte litt av TIL etter borteseieren mot Fredrikstad. Petter Myhre virker å være litt på glid, han skjønner iallefall at TIL har det best organiserte forsvaret i Norge. Så får vil heller tilgi han at han ikke mente det første overfallet mot MO på Fredrikstad stadion kvalifiserte ti straffe fordi han så "skulder mot skulder" i en situasjon der resten av Norge så "en strak arm i ryggen". Dytt i ryggen innenfor 16-meteren er ALLTID straffe, uansett om angrepsspilleren faller lett eller om han ikke faller i det hele tatt. Det er mulig Fredrikstad spilleren var mellom dommer Hagen og MO slik at Hagen ikke så hva som skjedde, men TV-reprisen var iallefall klar nok.

Jeg sier IKKE at TIL kommer til å vinne Tippeligaen, men jeg håper som Tromsø-væring på medalje slik at TIL får spille i Europa neste sesong også.

Jeg håper også at riksmedia vil ta TIL på alvor. Ifølge VG (før sesongstart) har TIL vært landets beste lag hvis man ser de 5 siste sesongene sammen.

Og jeg håper riksmedia vil la reportasjene sine (fra hele Tippeligaen) handle mer om kampene og mindre om ting som ikke har noe med den enkelte kamp å gjøre !

1 kommentar:

  1. Dagbladet har heller IKKE nevnt mandagens kamp i sporten i nettutgaven. Dette sier mer om Dagbladet enn om TIL....

    SvarSlett