onsdag 14. september 2011

Endelig borteseier for Strømsgodset ?

I dag er spilles det en ny hengekamp fra runde 17 i Tippeligaen. Sarpsborg 08 møter Vålerenga i en kamp som er viktig for begge lagene. Sarpsborg MÅ ta 3 poeng for å å ha det minste lille håp om å minske avstanden frem til Fredrikstad og Sogndal, mens Strømsgodset MÅ vinne for å henge med i medaljekampen.

Sarpsborg 08 er Tippeligaens dårligste hjemmelag med 4 seire og 1 uavgjort. Siste seier kom så langt tilbake som 19.mai mot Aalesund da resultatet ble 2-0. Laget har ikke tatt mange poeng borte heller, den siste av lagets 3 uavgjortkamper på bortebane kom 30.juni mot Viking.
I søndagens kamp mot Rosenborg spilte Sarpsborg 08 faktisk ikke så dårlig frem til Rosenborg tok ledelsen. Etter det klappet laget sammen og resultatet ble til slutt 0-6.
Det er nå 8 poeng mellom Sarpsborg 08 og Sogndal som ligger på 14. plass. Begge disse lagene har 9 kamper igjen å spille, og det virker som om det må et mirakel til hvis Sarpsborg 08 ikke spiller Adecco-liga i 2012.
Og Tom Nordlie har akkurat fått ny jobb i Kongsvinger, så det gir nok særdeles dårlige odds hvis man tipper på nedrykk for Sarpsborg 08.

Strømsgodset er Tippeligaens 3. dårligste bortelag. Bare 6 av lagets 33 poeng har kommet på bortebane. Og bare bunnlagene Sarpsborg 08 og Start har tatt færre poeng borte. Strømsgodsets siste borteseier kom i den 5. serierunden (25.april) da det ble seier 1-0 mot et Vikinglag som slet tungt før de kom i gang i Tippeligaen.
Med seier i dag vil Strømsgodset få like mange poeng som Brann (36) når begge lagene har spilt 22 kamper, men Strømsgodset har igjen et vanskelig program med bortekamper mot Haugesund, Molde, Odd Grenland, Sogndal og Tromsø, samt bare 3 hjemmekamper igjen (Rosenborg, Stabæk og Vålerenga).
Rosenborg ligger også langt der oppe og lukter på medaljer, og Rosenborg har bare spilt 20 kamper.
Jeg tror at selv om Strømsgodset skulle vinne borte mot Sarpsborg i dag vil det bli for tøft å være med i medaljekampen helt til slutt.
Ronny Deila er selvsagt ikke enig med meg, men hans optimistiske uttalelser er jo et av virkemidlene han bruker for å motivere unge spillere.

Til slutt vil jeg stille spørsmålstegn ved TV2's prioriteringer i dag. Sarpsborg 08 mot Strømsgodset sendes på TV2Sport1, mens Zebra samtidig sender kampen mellom PAOK og Tottenham. Jeg vil tro at flere nordmenn er interesserte i Tippeligaen enn i å se lag de ikke har noe forhold til spille EL.
Mitt poeng er at jeg ville sendt kampene motsatt fordi det fortsatt ikke er så veldig mange som har tilgang til TV2Sport.

Selv har jeg tilgang til alle TV2's Sportskanaler (inkl. TV2PL) og jeg har derfor valgmuligheten.
I dag velger jeg å se kamp på den åpne kanalen Zebra.
Ikke bare fordi jeg tror det blir en tam kamp i Sarpsborg.
Mest fordi Tottenham som spiller på Zebra har vært mitt lag i England i snart 40 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar