tirsdag 23. august 2011

6 dommere neste ?

I denne helgas 20. serierunde i Tippeligaen fikk dommerne dessverre på nytt helt avgjørende betydning. Dette skjedde i kamper som har STOR betydning både for medaljekamp og nedrykksstrid.

I kampen mellom Sarpsborg 08 og Vålerenga (på stillingen 0-0) ble en Sarpsborg-spiller brutalt sparket ned omtrent på straffemerket like før pause. I denne situasjonen var dommeren godt plassert og siden ballen hadde passert Vålerenga-spilleren (og var på vei mot mål) er det ufattelig at det ikke ble dømt straffe.
HVIS Sarpsborg 08 hadde fått straffe og scoret like før pause er det selvsagt gode sjanser for at de hadde fått 1 eller 3 poeng i denne kampen. Kampen endte med at Vålerenga vant 2-0, og Sarpsborg fikk altså 0 poeng.
Kanskje rykker Sarpsborg 08 ned med en margin på 1-3 poeng. Alle vet hvor stor økonomisk forskjell det er på å spille i Tippeligaen eller i Adeccoligaen..

I Moldes kamp mot Lillestrøm var det to situasjoner der Lillestrøm (i alle fall etter reprisene) skulle hatt soleklare straffer. I den ene kom Lillestrøm-spilleren skrått inn i 16-meteren og ble taklet midt på leggen med ballen en meter foran seg. I den andre fikk Kippe en Molde-spiller som ufrivillig ryggsekk på en corner.
Molde vant kampen 1-0 og fikk 3 poeng.
Jeg tror IKKE det blir 3 poengs differanse mellom de to beste lagene når Tippeligaen er over 27. noevember, så kanskje Molde vant gullet med hjelp av dommer Johnsen allerede på søndag.

Jeg sier IKKE at dommerne bevisst unnlater å blåse.
Jeg sier heller IKKE at dommerne kan se alt som skjer i feltet.

Jeg sier derimot at et system med 6 dommere (som er prøvd ut med suksess i Europa) kanskje bør vurderes som en prøveordning før 2012-sesongen.
Jeg vet at dette krever 16 ekstra dommere hver serierunde, og jeg vet ikke hvor mange kvalifiserte dommere NFF har tilgang til.
Jeg vet heller ikke om det kreves tingvedtak for å starte en slik prøveordning.

Men jeg ser 4-5 Tippeliga-kamper hver helg, og jeg har sett så mange situasjoner innenfor 16-meteren at jeg er i meget sterk tvil om at 4 dommere er nok.

Det bør også dommersjef Rune Pedersen være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar